Thérèse Gleisner Kristoffersen - lyxreseentreprenör som sliter för att andra ska kunna koppla av

Thérèse Gleisner Kristoffersen jobbade i många år för andra. Sedan kom hon på att hon kunde använda sin internationella bakgrund och erfarenhet för att arrangera exklusiva resor för kräsna kunder!

– Visst får jag åka på en och annan häftig resa själv, men mest är det ett hårt jobb där jag måste vara tillgänglig 24/7, berättar hon.

Thérèse Gleisner Kristoffersens bakgrund är inte helt vanlig. Uppväxten tillbringades till stor del utomlands, bland annat i London och Genève. Den senare delen av skolgången påbörjades i Paris och fortsatte i New York. Därefter byggde hon på med en MBA i Finance och Luxury Goods i Monaco. Under resans gång avverkades ett antal jobb med bland annat radioreklam, lägenhetshotell, cyklar, kosmetika, kontorsmaskiner, sportpromotion och träbåtar. Sedan kände Thérèse att det fick vara nog med att jobba åt andra.

När hon och kamraten Sofia Nordlinder återvände till Stockholm ungefär samtidigt bestämde de sig för att testa en idé som är stor i många andra länder, men som då inte hade fått fäste i Sverige.

– Vi såg båda att det saknades en liten nischad researrangör som kunde hjälpa de mest kräsna kunderna med resor, förklarar Thérèse.

Verksamheten drog igång under namnet The World of Envy.

De första åren innebar extremt mycket jobb och krävde mycket tålamod i en konkurrensutsatt bransch. Idag omsätter bolaget över 25 miljoner kronor och har en mycket lojal kundgrupp.

– Det var riktigt tufft i början, men efter två år såg vi att affärsidén höll och sedan dess har det rullat på bra.

Ett kvitto på framgången är den stora lyxresemässan ILTM i Cannes där de två kompanjonerna dök upp första året utan en enda kontakt och hade fullt sjå att komma in. De fick kämpa för vartenda möte och betala allt ut egen ficka. I dag står de på alla inbjudningslistor i samband med den exklusiva mässan och kan välja och vraka bland erbjudandena.

– Lyxprodukter och förtroende, som ju faktiskt är det vi jobbar med, tar alltid lång tid etablera på marknaden, kommenterar Thérèse.

I dag finns ett 100-tal återkommande kunder i registren. De flesta är familjer där föräldrarna är i 30-50-årsåldern och bland de vanligaste resmålen hittar man Dubai och Maldiverna.

– De flesta kunderna är inte jätteäventyrliga, men jag tror att mer aktivitetsfyllda resor kommer att öka i takt med att våra kunders barn blir äldre eller flyttar hemifrån och det blir enklare att ta ut svängarna. Att jobba med resor som kan kosta väldigt mycket pengar kräver ständig närvaro.

– Vi är alltid tillgängliga, säger Thérèse. Vissa kunder drar sig inte för att höra av sig precis när som helst om vad som helst.

– Samtidigt är detta en del av charmen med jobbet. Jag har en personlig kontakt med alla kunderna och det är otroligt varierat. Eftersom vi gör allt själva är det högt och lågt i en salig blandning. Största utmaningen i jobbet är inte att tillfredsställa kunderna utan att göra det i en värld som blir allt mer rörlig – och rörig.

– När det händer saker i omvärlden som vi inte kan påverka är det ibland svårt att behålla lugnet, förklarar Thérèse.

En äkta entreprenör kännetecknas ju av att hen ständigt får nya affärsidéer. Thérèse är inget undantag. Just nu är planen att dra nytta av de goda kontakter The World of Envy har med lyxhotell runt om i världen, men att vända på relationen och istället få hotellen som kunder.

– Vi håller på att ta fram ett koncept med produkter som hotellen behöver för sin verksamhet. Eftersom vi känner såväl hotellen som deras kunder mycket väl tror jag vi kan göra det bättre än många andra, säger Thérèse Gleisner Kristoffersen segervisst.

För att kunna koncentrera sig på verksamheten är Thérèse själv kund hos Quesada. En verksamhet som hon tycker har rätt stora likheter med hennes egen.

– Jag hade mitt privata kapital i en private bankinglösning på en av storbankerna. Där förstod de överhuvudtaget inte vad jag sysslar med. Det blev skillnad när jag kom till Quesada, som är vana att jobba med entreprenörer, oavsett vilket stadie man befinner sig i. Jag gillar att de jobbar med trygghet, ärlighet och transparens och känner att jag är viktig för dem när vi träffas.

Text: Clas Johansson

Fakta om Thérèse Gleisner Kristoffersen

Född: 1974

Bor: I lägenhet på Östermalm i Stockholm.

Familj: Man och en dotter samt fyra bonusbarn.

Nuvarande jobb: Vd för lyxresearrangören The World of Envy.

Karriär: Uppväxt i huvudsak utanför Sveriges gränser. Studerat i Paris och Monaco samt på Parsons School of Design i New York. Arbetade med främst affärsutveckling och marknadsföring i en rad olika branscher innan hon 2011 startade The World of Envy med kompanjonen Sofia Nordlinder.

Kund hos Quesada sedan: 2012.